Asal usul permainan keting-ting

Image

Apakah gambar diatas ini?

Ia adalah sejenis permainan yang dikenali sebagai teng-teng. Kebiasaannya permainan ini  dimainkan oleh kanak-kanak perempuan kerana permainan ini tidak begitu lasak.

Permainan ini hanya memerlukan di gelanggang yang kecil sahaja.

Teng-teng dimainkan oleh sekumpulan kanak-kanak yang terdiri daripada dua hingga empat orang sahaja. Sekiranya lebih,ianya akan mendatangkan kesukaran bagi setiap pemain untuk bermain kerana gelanggang teng-teng hanyalahbersaiz kecil sahaja. Dibawah ini merupakan gelanggang teng-teng 🙂

Image

Dikawasan kampung, gelanggang dibuat dengan hanya mengoreskan nya di atas tanah manakala di kawasan perumahan yang tidak mempunyai halaman kapur bertulis akan digunakan untuk dilukis di atas jalan bertar. Ada sembilan petak-petak kosong bagi satu gelanggang.

i) membina rumah

Bagi membina rumah pemain perlulah berdiri membelakangkan kesemua petak di garisan     permulaan dan mencampakkan kedalam mana-mana petak dan disitulah kedudukkan rumahnya. Sekiranya gundu yang dibaling terkena diatas garisan maka pemain tersebut dikira kalah. Setiap pemain haruslah memijak kedua-dua belah kaki di petak rumah dan tidak dibenarkan memijak petak rumah lawan. Sekiranya pemain memijak atau lupa maka ianya dikira kalah.

ii) Pemenang:  Pemenang di kira berdasarkan jumlah rumah terbanyak yang dapat di kumpulkan oleh pemain.

iii) Pemati : Pemain dikira mati sekiranya buah dilontar atau kaki terkena pada garisan petak. Pemain juga dianggap mati apabila memijak dua belah kaki serentak kedalam sayap.

images teng

 

Leave a comment